Luchtgroen

Header_luchtgroen

Wat is het?
Sinds 2006 worden ook groene structuren (“luchtgroen” genoemd in dit project) ingezet in de aanpak van luchtverontreiniging. In een groot opgezet onderzoek van Rijkswaterstaat bleek de toepassing langs snelwegen niet haalbaar en het RIVM geeft aan dat de effectiviteit van luchtgroen niet aangetoond is. Maar uit lopend onderzoek door VITO en KEMA in opdracht van steden in de grensregio blijkt dat de toepassing ter verbetering van de gezondheid van bewoners, fietsers en voetgangers in stedelijk gebied zeker mogelijk is.

Wat doet dit project ?
In dit project treffen de voorhoedelopers elkaar. Acht steden lieten luchtgroen langs verschillende wegtypen toepassen. Door 12 ontwerpen te laten maken is locaal de luchtkwaliteit verbeterd naar beste inzichten. Daarmee is in deze gemeentelijke organisaties ervaring opgebouwd over de toepassingsmogelijkheden in gemeentelijke werkprocessen.
Alle 12 ontwerpen zijn met specialistische computermodellen bekeken op de effectiviteit voor luchtkwaliteit met computermodellen. Daardoor is een indruk ontstaan van de waarde van luchtgroene structuren, maar ook een indruk van de mate waarin voorspelling al te maken is met computermodellen. Beide discussies worden gevoerd.

Wat is de waarde van luchtgroen?
Binnen de projecten wordt gekeken naar de achtergronden, ontwerp- en toepassingsmogelijkheden met betrekking tot luchtgroen. In de werkgroep wordt aangesloten op reguliere plannen, met betrekking tot het binnenstedelijk gebied, infrastructuur, industrie en de kanaalzone, waarbij extra aandacht wordt besteed aan de inzet van functioneel groen door dit groen nadrukkelijk als uitgangspunt toe te voegen.
Door de effecten van deze ontwerpen te voorspellen met specialistische computermodellen door VITO en KEMA is een indruk ontstaan van de waarde van luchtgroene structuren.
De volgende partners namen deel aan de werkgroep luchtgroen: Heerlen, Ingelmunster, Izegem, Leuven, Maastricht, Oostrozebeke, Provincie West-Vlaanderen, RESOC, Roeselare, Roosendaal, Sittard-Geleen, Tilburg, Venlo en Wielsbeke.

Interessante documenten:
button-klimaatgroen-10 Startdocument Luchtgroen (pdf van 496 kb)
button-klimaatgroen-10 Kennisateliers luchtgroen

Ontwerpen met luchtgroen:
button-klimaatgroen-10 Arcadis- Luchtgroen rapport Izegem
button-klimaatgroen-10 BELW 20101129 Odasingel
button-klimaatgroen-10 BELW 20110531 Luchtgroen Klagenfurtlaan-72
button-klimaatgroen-10 BELW 20120503 Sledderlo aangepast
button-klimaatgroen-10 BELW Luchtgroen Hertogsingel juli2011_DEF rapport_WEB
button-klimaatgroen-10 BELW Modellering effectiviteit luchtgroen v6 29 juni 2011
button-klimaatgroen-10 BELW_VO_Hertogsingel_LG
button-klimaatgroen-10 Document_LuchtgroenLaanvanBrabant
button-klimaatgroen-10 EindRapport Modellering Luchtgroen
button-klimaatgroen-10 ES consulting Roeselare Westlaan Noordlaan luchtzuiverend groen
button-klimaatgroen-10 Gemeente Heerlen Rapportage functioneel Groen
button-klimaatgroen-10 Poster_LuchtgroenLaanvanBrabant_definitief_171210
button-klimaatgroen-10 Soresma Kanaalzone Eindrapport groenvisie_WEB
button-klimaatgroen-10 VITO Eindverslag grofstof behandeling met Groen Kanaalzone
button-klimaatgroen-10 West-Vlaanderen Eindrapport groenvisie kanaalzone_WEP
button-klimaatgroen-10 WIE0678-A-MD-dwarsprofielen


groene-gevel2

trappenhuis van de Q-park Raadhuis Parking, Geleenstraat 39 Heerlen